Tarja Turunen - You Would Have Loved This



name: Tarja Soile Susanna Turunen

Born: 17 August 1977 (1977-08-17) (age 33)
Kitee, Finland

Genres: Symphonic rock, symphonic metal,
classical, classical crossover

Occupations: Singer-songwriter, musician

Instruments: Vocals, piano

Years active: 1996–present

Labels: Universal, Spinefarm, Nuclear Blast,
Roadrunner, NEMS Enterprises, Drakkar Entertainment

Associated acts: Nightwish, Beto Vázquez Infinity,
Scorpions, Doro, Adrián Barilari, Noche Escandinava

Website: www.tarjaturunen.com


You Would Have Loved This

The winter left her blanket
here this morning
A soft and gentle coverlet of white
Unfolded in the shadows of the dawn
It Sparked in the early morning l ight
You would have loved this
You would have loved this
This was your favorite time of day
The greenery is laid across the mantle
And ornaments are hanging on the tree
And cradled in the windowsill's a candle
A beacon in the night
to call you back to me
You would have loved this
You always loved this
I know you loved this time of year
And though I understand
One day again I'll see you
I long to touch your hand,
hear your voice, feel you
You would have loved this
You always loved this
Oh, how you loved.

...................................

Wordless wednesday #10

tarak baca kaa....no fishing hookayy!!!


"tangkap dengan paruh tak apa kan??"tanya kingfisher itu



The funny moment was captured by keen photographer Dean Mason, from Bournemouth, Dorset, who couldn’t believe his eyes as the unruly bird landed on the sign


http://www.dailymail.co.uk

Bila mamat arab makan besar

masak cepat...ada orang sedang kelaparan


ini bukan makan dah nih tapi mengketedarah
berapa ekor kambing, unta agaknya yang jadi mangsa?
tak payah pakai pinggan dah

sudahnya...makanan yang tidak habis terbuang


Mansion untuk dijual

Sebuah mansion Beverly House yang pernah digunakan oleh bekas Presiden Amerika John F Kennedy untuk honeymoon ingin dijual oleh pemiliknya.

Mansion yang mengandungi 29 bilik tidur, 40 bilik air, ada nightclub dan cinema lagi akan menjadi milik korang sekiranya bersedia untuk mengeluar duit sebanyak hanya $95 million.

berminat tak? murah je tu HANYA $95 million je hehehehe...

kalau tak ada duit nak beli tak apalah. tengok gambar je foc.











amacam? cantik tak?

Kenal-kenal dengan Orang Amish

pernah dengar tak tentang orang Amish? siapa mereka sebenarnya? Orang Amish adalah sekelompok manusia yang mengasingkan diri dari dunia luar dan mengamalkan hidup cara lama. Penempatan diorang nih banyak di wilayah Amerika Syarikat dan Ontario Kanada.

Di Amerika Syarikat perkampungan mereka terletak di Ohio, Pennsylvania, Indiana dan New York. mereka ini berketurunan Swiss-Jerman sangat unik kerana menolak kemajuan dan teknologi moden dan kurang bercampur dengan masyarakat umum.

cuba bayangkan di zaman serba moden ini golongan ini hidup seperti 1880an. mereka tak pakai kereta jadi di kampung diorang tak akan jumpa kereta-kereta yang canggih-manggih seperti Ferrari, BMW, Mercedes, Proton jauh sekali. mereka hanya pakai kereta kuda je.
rumah tak ada elektrik, masak menggunakn dapur kayu, menjahit pakaian menggunakan tangan, kain baju pon dibasuh pakai tangan je. mesra alam katanya.


tapi sampai bila hendak menolak semua kemajuan dan kecanggihan teknologi moden. anak-anak remaja mereka sudah mula menggunakan handphone. pendedahan kepada teknologi ini telah membimbangkan golongan tua Amish nih kerana tidak mahu masyarakatnya terdedah kepada dunia luar dan dipengaruhi oleh budaya liar.


diorang ni mengamalkan kepercayaan Kristian Ortodoks dan menggunakan bahasa Jerman, Inggeris untuk berkomunikasi

kegiatan ekonomi masyarakat ini adalah berladang. tenaga haiwan seperti kuda dikerah untuk membajak tanah, memunggah hasil pertanian.kesian pulak kat minatang tu kan. isk

Dari segi pakaian, Kaum wanita bergaun kombinasi biru dan hitam pekat, berkerut di pinggang, memanjang hingga mata kaki, dengan sepatu hitam. Lehernya tertutup, lengan baju menjulur hingga pergelangan. Topi kain berwarna putih menutupi tengah kepala ke belakang, ditalikan di bawah sanggul. Sedangkan kaum lelakinya bertopi hitam, seluar panjang. Seakan-akan dalam sekejap kita sudah mulai terbawa ke suasana abad 18

itulah serba sedikit info tentang Orang Amish. moh kita tengok sekeping dua gambar-gambar masyarakat Amish nih. kalu nak tengok yang real punya korang pergilah ke Amerika sana dan tengoklah sendiri. kalu nak ajak berbual susah sikit sebab diorang kurang mesra dengan orang luar.









Gadis Pasir Mas comel lote

Neelofa. salah sorang gadis Pasir Mas

Bila disebut saja gadis Pasir Mas, ramai pemuda terbayangkan seorang gadis Melayu yang memiliki raut wajah ayu dan jelita, sama seperti gadis zaman bangsawan.

Paling ketara, gadis Pasir Mas memiliki wajah Melayu yang mampu menggoda lelaki tanpa perlu disolek. Selain itu kulit mereka, terutama di tangan, kelihatan lembut dan gebu seperti bayi

paling menarik ialah keunikan mata gadis Pasir Mas. Mereka dikatakan memiliki mata menawan iaitu berwarna coklat kebiruan dan kelabu, lengkap dengan alis mata dan kening hitam serta tebal, seolah-olah memakai celak.

Ada penduduk mendakwa wanita dari Pasir Mas mempunyai hubung kait dengan puteri dongeng Kelantan, Puteri Sa’adong yang dikatakan memiliki wajah cantik dan ayu.

Ada juga mendakwa kecantikan kulit gadis Pasir Mas diwarisi daripada nenek moyang mereka yang berasal dari Selatan Thailand dan berhijrah ke daerah ini sejak puluhan tahun lalu


Nak tahu rahsia kecantikan gadis Pasir Mas? munkin boleh diamalkan hehe

sejak dari nenek moyang lagi mereka diajar mengamalkan makan beras pulut setiap hari, selain mandi menggunakan air basuhan beras bagi mengekalkan ketegangan kulit supaya sentiasa kelihatan menarik dan gebu.

Ada juga yang memakan buah-buahan seperti tomato setiap pagi serta meminum air suam bagi mengekalkan kecantikan kulit badan.


Antara kampung di Pasir Mas yang didakwa tersohor kerana mempunyai ramai gadis cantik ialah Kampung Seberang Pasir Mas, Kampung Betong, Kampung Aur Duri, Kampung Bunut Susu, Kampung Slow Machang dan Kubang Bemban.



bila sebut Pasir Mas nih teringat kat sorang kawan sekelas aku masa tingkatan 6 rendah dulu, Jenni. di mana agaknya ko sekarang ek?


p/s: cantik itu subjektif

Masuk mulut unta?

gambar dari entri semalam menunjukkan seorang gadis memasukkan kepalanya kedalam mulut seekor unta. ini gambar betul nih bukan superimpose tak baik tipu-tipu tau hehehe

tapi kalau dilihat betul-betul gadis itu seorang veterinar sebenarnya bukan berada di dalam mulut unta tu. kepalanya berada di sisi kepala unta tu hehehehe peace!!!

Gambar ini adalah salah satu penyertaan yang menang dalam pertandingan World Veterinary Year 2011 untuk meraikan kerja-kerja doktor haiwan di seluruh dunia.


jom kita layan lagu ni sesama..ujian hidup dari imam muda
best lagunya..tenang je dengar




Di kala hidupku tertekan

Terasa kehilangan
KepadaNya akan ku pergi
Demi mencari bimbingan

Ku berserah takdir padaNya
Menentu arah hala
Walau ujian hidup melanda
Ku tabah menerima kerana..

Walaupun tak dikurnia kemasyuran
Walaupun tak diberi kemakmuran
Hati ku tetap akan memuji
NamaMu selalu Ya Rabbi

Walaupun tak dilimpah kemewahan
Akanku memanjangkan kesabaran
Ku tetap syukur pada Ilahi

Kerana mengurniakan nyawa ini

Ku berserah takdir padanya
Menentu arah hala
Walau ujian hidup melanda
Ku tabah menerima kerana..

Dia di hatiku selalu
Memberikanku petunjuk ketika perjalanan ku sukar
KepadaNya ku kembali di akhir riwayat ini
Untuk bersamaNya selamanya

Wordless wednesday #9

Waspada Perisian Antivirus Tiruan


Kali ini saya akan membawa pembaca sekalian kepada satu isu yang saya kira ramai yang telah sedia maklum tapi kurang mengambil perhatian iaitu kewujudan perisian2 palsu di internet terutamanya perisian antivirus. Pernahkah semasa anda melayari internet tiba – tiba muncul pop-up windows yang menyatakan PC anda sudah terkena virus dan harus di scan pada masa itu juga? Ini adalah salah satu tanda – tanda wujudnya antivirus palsu.

Di dalam dunia Virus – Antivirus (security), program seperti ini termasuk dalam kategori Rogue Security Program, iaitu perisian yang menyamar sebagai antivirus yang telah menjumpai virus di komputer anda dan memaksa anda untuk membeli perisian tersebut dengan cara penipuan. Kepada pengguna yang tertipu anda mungkin bukan sahaja kehilangan wang tetapi komputer anda mungkin akan diinstall virus , trojan, spyware dan sebagainya.

1) JANGAN MUDAH PERCAYA : Jangan mudah percaya dengan apa yang anda jumpai di internet. Pengodam akan menggunakan pelbagai helah halus untuk menghantar virus bagi mencuri maklumat atau merosakkan komputer pengguna. Minta pendapat pakar IT sekiranya anda berasa ragu – ragu dengan apa yang anda jumpai.

2) PASTIKAN KOMPUTER ANDA DILINDUNGI : Pastikan antivirus komputer anda sentiasa dikemaskini sentiasa. Pastikan juga antivirus komputer anda dapat berfungsi dengan baik. Ini adalah untuk membolehkan antivirus dapat mengesan kehadiran sebarang aktiviti yang mencurigakan.

3) JANGAN MUDAH MEMBERIKAN MAKLUMAT PERIBADI : Perisian seperti ini kadangkala meminta kita untuk memberikan maklumat peribadi sebagai pendaftaran untuk menggunakan perisian palsu tersebut. Jangan mudah memberikan maklumat peribadi anda , ini kerana maklumat tersebut mungkin akan dimanipulasi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Kesan sekiranya anda tidak berwaspada :

1) KOMPUTER AKAN DIMASUKI VIRUS : Mungkin adakalanya kita tidak sedar mengenai kesan sekiranya kita tidak berhati – hati akan antivirus palsu ini. Jika kita mengikuti kehendak perisian palsu tersebut dengan menekan butang ”OK” yang kita lihat diskrin mungkin perisian tersebut sedang mengimbas komputer kita namun disebaliknya ia sedang memasukkan sejumlah Trojan ke dalam PC kita.

2) MAKLUMAT PERIBADI AKAN DIEKSPLOTASI : Bagi anda yang sewenang-wenangnya memberikan maklumat peribadi mungkin akan terdedah dengan risiko pengeksplotasian maklumat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Perkara ini adalah sangat serius dan maklumat peribadi kita mungkin boleh digunakan oleh pihak tertentu untuk melakukan jenayah.

3 ) KOMPUTER AKAN TERDEDAH KEPADA RISIKO KEROSAKAN : Virus yang telah memasuki komputer melalui cara penipuan ini akan menyebabkan komputer akan terdedah kepada risiko kerosakan.

Kesimpulan, setiap hari kita akan sentiasa menggunakan internet sebagai satu medium untuk kita menyelesaikan tugasan harian. Namun kita selaku pengguna bijak haruslah berwaspada dengan perkara – perkara yang ditawarkan di internet agar kita tidak mudah ditipu dan menyebabkan komputer kita terdedah kepada bahaya.

WiFi percuma di Petaling Jaya

tiang WiFi

Penduduk di bawah pentadbiran Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) kini tidak perlu bimbang mengenai kos perkhidmatan Internet apabila kawasan tempat tinggal mereka dipilih sebagai perintis projek jalur lebar (WiFi) percuma di Selangor.

Di bawah projek Perkhidmatan Awam Berintegrasi Selangor (Spins), penduduk Selangor khususnya di kawasan Petaling Jaya dijangka menikmati kemudahan itu di lebih 200 lokasi mulai Jun depan.

Datuk Bandar, Datuk Mohamad Roslan Sakiman berkata ia dijangka siap secara keseluruhannya pada 2015 dengan menyaksikan Taman Datuk Harun sebagai lokasi perintis bagi projek terbabit yang siap pada 29 Februari lalu.

Syarikat Beta Excelsior Sdn Bhd yang diberi tanggungjawab menguruskan projek berkenaan sudah membina tiang pelbagai guna (Monopoles) untuk menyediakan perkhidmatan ini. Tiang berkenaan boleh berhubung terus dengan pusat kawal selia yang bertempat di ibu pejabat MBPJ.

Ini sekali gus boleh membantu Beta Excelsior dan MBPJ memantau sebarang masalah yang bakal berlaku. Alatan penggunaan digunakan adalah peralatan sistem berteknologi terkini yang diperbuat dari Australia. Oleh itu, penggunaan alatan ini mampu meningkatkan tahap teknologi setaraf dengan bandar raya membangun di negara lain.

http://www.hmetro.com.my/articles/PerintisbandarWiFi/Article


bestlah mereka-mereka yang tinggal di Petaling Jaya. Seri Kembangan bila? ehehee

Syarat-syarat membuka kedai 1 Malaysia




DEFINISI

Konsep KR1M adalah untuk menjual barangan keperluan pada harga sehingga 50% lebih rendah berbanding barang sama yang berjenama,
namun kualiti tetap diutamakan.

Tanda niaga‘Kedai Rakyat 1 Malaysia’ serta jenama produk‘1 Malaysia Kedai Rakyat’ telah didaftarkan sebagai hak milik Kerajaan.

SYARAT PENYERTAAN

Mana-mana syarikat / koperasi / individu yang ingin menjalankan operasi KR1M adalah tertakluk kepada peraturan-peraturan berikut:

Pendaftaran Perniagaan
Perniagaan perlu didaftarkan di bawah Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) / Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM).

Pemilikan Perniagaan
- Syarikat / Koperasi / Enterpris adalah 100% ekuiti / saham /milik warga negara Malaysia.

Modal
Keperluan modal minima adalah dalam bentuk tunai atau  bank guarantee atau debentur atau lain-lain instrumen kewangan seperti berikut:



Saiz Premis
(kaki persegi)
Modal
(RM)
1,500
460,000
3,500
650,000



Penentuan Lokasi
Penentuan lokasi serta keluasan premis KR1M akan dimuktamadkan oleh Kerajaan.

SYARAT OPERASI

1. Pengusaha bertanggungjawab sepenuhnya ke atas operasi perniagaan termasuk menanggung segala kos/caj berkaitan pengendalian KR1M
seperti bayaran utiliti, cukai, lesen, gaji pekerja, sewa kedai dan lain-lain.
2. Perlu menjual kesemua produk 1Malaysia Kedai Rakyat pada setiap masa beserta dengan barang keperluan harian yang ditetapkan.
3. Harga jualan produk di KR1M mengikut harga yang ditetapkan.
4. Menggunakan sistem Point Of Sale (POS) yang ditetapkan.
5. Mempunyai talian internet untuk pengendalian P.O.S.
6. Susunatur (layout & planogram) mengikut garis panduan yang ditetapkan seperti di Lampiran 1.
7. Mempamerkan papan tanda mengikut spesifikasi KR1M seperti di Lampiran 2.
8. Menggunakan Standard Operating Procedure (SOP) yang ditetapkan.
9. Waktu operasi perniagaan adalah bermula dari pukul 7.00 pagi hingga 11.00 malam setiap hari.
10. Mematuhi undang-undang dan peraturan-peraturan yang dikeluarkan oleh Kerajaan dari masa ke semasa.
11. Kesediaan untuk beroperasi di mana-mana lokasi yang ditetapkan oleh Kerajaan.


TATACARA PERMOHONAN

Borang permohonan boleh didapati di Ibu Pejabat KPDNKK Putrajaya, Pejabat PDNKK Negeri dan Cawangan atau dimuat turun dari laman
sesawang Kementerian di www.kpdnkk.gov.my (Garis Panduan Pembukaan Dan Operasi, Borang Permohonan)

Semua permohonan hendaklah dihantar kepada Ibu Pejabat KPDNKK Putrajaya / Pejabat PDNKK Negeri / Cawangan atau secara online.

   Alamat Ibu Pejabat KPDNKK adalah seperti berikut:
   Kementerian Perdagangan Dalam Negeri,
   Koperasi dan Kepenggunaan
   Delivery Management Office (DMO)
   Aras 5, Blok Menara, No.13, Persiaran Perdana, Presint 2
   Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
   62623 Putrajaya.
   Tel : 603-8882 6948/6253/6940
   Faks : 603-8882 6227
   Email : kr1m@kpdnkk.gov.my 

Alamat Pejabat PDNKK Negeri / Cawangan boleh didapati daripada laman sesawang www.kpdnkk.gov.my


PERTIMBANGAN PERMOHONAN

Pertimbangan Jawatankuasa adalah berdasarkan kepada senarai semak dan kelayakan pemohon mengikut syarat-syarat yang ditetapkan.
(Senarai semak adalah seperti di Lampiran 4);


KEPUTUSAN PERMOHONAN

Surat makluman keputusan kepada pemohon akan dikeluarkan dalam tempoh tiga (3) hari selepas keputusan dibuat oleh Jawatankuasa.

Pemohon yang berjaya akan diberi taklimat mengenai syarat-syarat operasi dan perlu menandatangani Surat Akujanji / Perjanjian.


Hadiah dari langit

Artie Hughes, warga Amerika menerima nasib malang. Ketika sedang menikmati ketenangan malam bersama dengan isterinya di luar rumahnya yang terletak di wilayah Malverne, New York, Amerika Syarikat , dia menerima kotoran manusia dari langit.


Ketika itu pukul 8.30 malam, pada Khamis (23/2/2012), najis berminyak hitam pekat jatuh ke halaman belakang rumah Artie yang terletak di New York, mengenai baju dan wajahnya. Memang sial.

Pada mulanya dia tidak mengetahui dari mana datangnya cairan hitam itu, namun ketika dia memandang ke atas, dia melihat sebuah kapal terbang di atas rumahnya. Dia percaya cairan itu merupakan najis manusia yang dibuang dari dalam tandas kapal terbang tersebut.

"Pesawat itu terbang betul-betul di atas kami, kemudian isteri saya mengatakan, ya Tuhan hujan turun, tetapi saya kata, bukan, itu bukan hujan," kata nya seperti dilapor oleh Dailymail.

Ternyata bukan Artie sorang yang malang ditimpa najis manusia, seorang jirannya, Laurence Major Jr, mengaku menerima nasib serupa. Ia mengatakan cairan berbau busuk tersebut, menimpa dirinya juga.

Polis mengatakan telah berbicara dengan pihak berkuasa FAA dan berkata, 'ya, ada insiden tandas bocor.' ujar Artie.

Namun Jurucakap FAA belum boleh mempastikan lagi sama ada cairan najis itu berasal dari kapal terbang, akan tetapi pihaknya tengah melakukan penyiasatan keatas insiden itu.

Jika kotoran ini terbukti berasal dari pesawat, FAA menurutnya akan meminta mereka untuk memeriksa setiap kebocoran, dan mempastikan pemeliharaan pesawat.


huahuauha kahkahkah macam-macam hal hehehe. inilah yang dikatakan..malang yang berbau..bau taikkk


p/s: Reds dapat masuk semi final FA Cup. insyaAllah ke Wembley lagi. gumbiraa

Kebenaran Al-Quran tentang binaan piramid

Sudah sekian lama para saintis kebingungan tentang bagaimana sebuah piramid yang merupakan salah satu binaan ajaib di dunia ini dibina. Terdapat pelbagai teori yang dikemukakan untuk mengetahui teknologi yang digunakan dalam pembinaan piramid ini kerana teknologi untuk mengangkat batu-batuan besar yang beratnya mencapai ribuan kilogram ke puncak bangunan belum memungkinkan di zamannya. Apakah rahsia di sebalik pembinaan piramid ini?

Akhbar Amerika Times edisi 1 Disember 2006, telah menyiarkan satu berita saintifik yang mengesahkan bahawa Firaun telah menggunakan tanah liat untuk membina piramid. Menurut kajian tersebut, disebutkan bahawa batu yang digunakan untuk membuat piramid adalah dari tanah liat yang dipanaskan sehingga membentuk batuan keras yang sukar dibezakan dengan batu asalnya.

Al-Quran Telahpun Mempunyai Jawapan

Jika dikaji lebih mendalam, ternyata Al-Quran telah mendedahkan perkara ini 1400 tahun sebelum kajian saintifik dijalankan. Perhatikan sebuah ayat Al Quran yang berikut:

وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَلْ لِي صَرْحًا لَعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ

“Dan berkata Fir’aun: ‘Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui Tuhan bagimu selain aku. Maka bakarlah Hai Haman untukku TANAH LIAT kemudian buatkanlah untukku bangunan yang tinggi supaya aku dapat naik melihat Tuhan Musa, dan sesungguhnya aku benar-benar yakin bahawa Dia dari orang-orang pendusta.”

(Al-Qasas: 38)


Para saintis mengatakan bahawa Firaun mahir di dalam bidang ilmu kimia dalam menguruskan tanah liat sehingga menjadi batu. Teknik yang mereka gunakan adalah sangat misteri jika dilihat dari kodifikasi nombor di batu yang mereka tinggalkan.

Profesor Gilles Hug, dan Dr. Michel Barsoum menegaskan bahawa Piramid yang paling besar di Giza, dibuat dari dua jenis batuan yang terdiri dari batu semula jadi dan batu-batu yang dibuat secara manual hasil dari olahan tanah liat.

Artikel kajian yang diterbitkan oleh majalah “Journal of the American Ceramic Society” menegaskan bahawa Firaun menggunakan tanah jenis slurry untuk membina monumen yang tinggi, termasuk piramid. Kerana tidak mungkin bagi seseorang untuk mengangkat batu berat ribuan kilogram. Sebaliknya pada dasar piramid, Firaun menggunakan batu semula jadi.

Lumpur tersebut merupakan campuran lumpur kapur yang dipanaskan dengan wap air garam dan ini akan menghasilkan wap air sehingga terbentuknya campuran tanah liat. Kemudian olahan itu dituangkan ke dalam tempat yang disediakan di dinding piramid. Ringkasnya lumpur yang sudah diadun mengikut saiz yang dikehendaki tersebut dibakar, lalu diletakkan di tempat yang sudah disediakan di dinding piramid.

Gambar – Gilles Hug (duduk kiri) dan Dr. Michel Barsoum (berdiri)

Profesor Davidovits

Profesor Davidovits telah mengambil sampel batu piramid yang terbesar untuk dilakukan analisis dengan menggunakan mikroskop elektron terhadap batu tersebut. Hasilnya, Davidovits menegaskan bahawa batu itu diperbuat dari lumpur. Selama ini, tanpa penggunaan mikroskop elektron, ahli geologi belum mampu untuk membezakan antara batu alam dengan batu buatan manusia.

Sebelumnya, seorang saintis Belgium, Guy Demortier, telah bertahun-tahun mencari jawapan dari pembuatan batu besar di puncak-puncak piramid.

Guy Demortier berkata,

“Setelah bertahun-tahun melakukan penyelidikan dan kajian, sekarang barulah saya yakin bahawa piramid yang terletak di Mesir diperbuat dengan menggunakan tanah liat.”


Piramid Bosnia

Penemuan oleh Dr Perancis Joseph Davidovits ini adalah hasil kajian yang memakan masa kira-kira dua puluh tahun. Sebuah kajian yang begitu lama terhadap piramid Bosnia, “Piramid Matahari” dan menjelaskan bahawa batu-batunya diperbuat dari tanah liat. Ini memperkuatkan lagi bahawa kaedah ini tersebar luas di masa lalu.

Gambar di atas menunjukkan kaedah tuangan batu berasal dari tanah liat telah dikenali sejak ribuan tahun yang lalu dalam tamadun yang berbeza baik Rom ataupun Firaun.

Bukti-bukti dari kajian menunjukkan kepada kita semua bahawa bangunan bangunan raksasa, patung-patung raksasa dan tiang-tiang yang ditemui dalam tamadun canggih zaman dahulu, juga dibina dari tanah liat. Al-Quran adalah kitab pertama yang mendedahkan rahsia bangunan piramid, bukan para Ilmuwan Amerika, mahupun Perancis.

Kita tahu bahawa Nabi saw tidak pernah pergi ke Mesir dan tidak pernah melihat piramid, bahkan mungkin tidak pernah mendengar tentangnya. Kisah Firaun, terjadi sebelum masa hidupnya Nabi saw ribuan tahun yang lalu, dan tidak ada satu pun di muka bumi ini pada masa itu yang mengetahui tentang rahsia piramid. Sebelum ini, para saintis tidak pasti bahawa Firaun menggunakan tanah liat yang dipanaskan untuk membina monumen tinggi kecuali beberapa tahun kebelakangan ini.

Ajaib, 1400 tahun yang lampau, Nabi Muhammad saw, beratus tahun selepas berakhirnya Dinasti Firaun memberitahu bahawa Firaun membina monumen yang kini dikenali sebagai Piramid menggunakan tanah liat.

Kenyataan ini sangat jelas dan kuat untuk membuktikan bahawa Nabi Muhammad saw tidaklah berbicara mengikut hawa nafsunya melainkan petunjuk dari Allah swt yang menciptakan Firaun dan menenggelamkannya, dan Dia pula yang menyelamatkan nabi Musa. Dan Dia pula yang memberitahu kepada Nabi terakhir-Nya akan hakikat ilmiah ini, dan ayat ini menjadi saksi kebenaran kenabiannya di kemudian hari.

Rakyat Marhaen

Wallahu’alam….


kredit: http://hasnulhadiahmad.com/kebenaran-al-quran-misteri-binaan-piramid-terjawab/

Nak makan nasi tumpang laaaa

Tetiba je tekak rasa nak makan nasi tumpang huhuhu. eh, korang pernah makan tak nasi tumpang? ke namanya pun tak pernah dengar hehe

biar aku terangkan secara ringkasnya, nasi tumpang ni salah satu makanan tradisi negeri Kelantan walaupun tidak sefemes nasi kerabu, nasi dagang tapi sedap wooo.. cayalah cakap aku

Ia merupakan nasi yang dimasak lembek kemudian dibungkus menggunakan daun pisang. Semasa proses membungkus itu, si pembuat menyelitkan pelbagai jenis lauk-pauk seperti sambal ikan, udang, ikan dan telur dadar dalam bentuk berlapis-lapis.

Lantaran berikutan banyak jenis lauk yang ‘menumpang’ dalam nasi itu, maka akhirnya ia dikenali sebagai nasi tumpang dan dikenali sehingga ke hari ini.

Keadaan nasi itu yang lembek dan dicampur pelbagai jenis lauk, menjadikannya menu cukup istimewa dan amat sesuai untuk kanak-kanak serta orang tua yang tidak boleh memamah makanan keras.

nasi tumpang ni bungkusannya berbentuk kon..kalau bentuk selain dari itu maknanya bukan nasi tumpanglah tu

di Kelantan pun rasanya susah juga nak dapatkan nasi nih. kalau korang yang tinggal di Lembah Klang dan teringin nak merasa nasi tumpang nih cuba gi ushar2 kat Mid Valley.

ada dua restoran yang jual iaitu The Warung dan Belanga. sekarang ni tak tahulah ada lagi ke tak pasal aku pon dah lama tak pergi Mid Valley


aaahhh aku tak kira..aku nak pergi cari juga nasi tumpang nih..dah mengidam nih huhuhu

haaa inilah nasi tumpang..dibungkus bentuk kon

nasi dan lauk berselang-seli

gambar dicilok dari lebai google. terima kasih kpd pemiliknya


Happy 120th anniversary, Liverpool fc (1892-2012)


Selamat ulang tahun yang ke 120
15 Mac 1892 - 15 Mac 2012


skuad 1892/1893


skuad 2011/2012

kejayaan sepanjang 120 tahun

League

Football League First Division (English football champions): 18
1900–01, 1905–06, 1921–22, 1922–23, 1946–47, 1963–64, 1965–66, 1972–73, 1975–76, 1976–77, 1978–79, 1979–80, 1981–82, 1982–83, 1983–84, 1985–86, 1987–88, 1989–90

Second Division: 4
1893–94, 1895–96, 1904–05, 1961–62

Lancashire League: 1
1892–93

Cups

FA Cup: 7
1965, 1974, 1986, 1989, 1992, 2001, 2006

League Cup: 8
1981, 1982, 1983, 1984, 1995, 2001, 2003, 2012

FA Charity Shield/FA Community Shield: 15 (10 outright, 5 shared)
1964*, 1965*, 1966, 1974, 1976, 1977*, 1979, 1980, 1982, 1986*, 1988, 1989, 1990*, 2001, 2006 (* shared)


European


European Cup/UEFA Champions League: 5
1977, 1978, 1981, 1984, 2005

UEFA Cup: 3
1973, 1976, 2001

UEFA Super Cup: 3
1977, 2001, 2005


Doubles and trebles

Doubles:
League and FA Cup: 1
1985–86

League and League Cup: 2
1981–82, 1982–83

European Double (League and European Cup): 1
1976–77

League and UEFA Cup: 2
1972–73, 1975–76

League Cup and European Cup: 1
1980–81

Trebles
League, League Cup and European Cup: 1
1983–84

FA Cup, League Cup and UEFA Cup: 1
2000–01



"YOU'LL NEVER WALK ALONE"

Aokigahara - tempat bunuh diri popular di Jepun

Aokigahara adalah sebuah hutan di kaki Gunung Fuji di Jepun yang juga disebut Lautan Pokok. Ini adalah tempat paling popular untuk bunuh diri di Jepun. Lebih dari 500 orang telah mengakhiri hidup mereka sendiri di Aokigahara sejak 1950-an

Hutan Aokigahara dikatakan menjadi satu lokasi yang popular untuk membunuh diri setelah seorang penulis Jepun , Seicho Matsumoto menghasilkan sebuah karya novel yang bertajuk "Kuroi Kaiju" di mana dua watak di dalamnya diceritakan membunuh diri di hutan tersebut

Pada tahun 2002 , sebanyak 78 mayat telah ditemui dan jumlah tersebut meningkat kepada 100 pada tahun 2003.

Manakala dalam tahun 2004 , sebanyak 247 lagi mayat ditemui dan di dalam tahun 2010 jumlahnya menurun kepada 54 mayat

Dalam tahun 2011 , kerajaan Jepun telah memutuskan untuk tidak lagi mengeluarkan statistik mereka yang membunuh diri di hutan tersebut.












Pakcik Seekers tak nak cari hantu kat sini ke? banyak jembalang berkeliaran kat sini nih.

heeeeeeeeeeeeeheheheeeeeeeee!!! bunyi pontianak mengilai

Blog Archive